Nihon Sport

Fotoreportage Jeugd Judo Competitie Limburg (JJCL) in Velden

Zaterdag jl werd de eerste ronde georganiseerd van de Jeugd Judo Competitie Limburg in BMV De Vilgaard in Velden. Dit jaar wordt de competitie voor de 46e keer georganiseerd. Uniek! De competitie is verdeeld over 5 dagen en is voor jongens en meisjes teams -12 en -15. Een echte competitie met promotie en degradatie en laagdrempelig zodat het voor iedereen leuk is en blijft. In Velden was het ‘volle bak‘; ook op de tribune die tot op de laatste zitplaats bezet was. We hebben er enkele uurtjes gekeken en fotograaf Harry van den Hurk (Huhafoto) maakte enkele leuke actiefoto’s. Ook mooi om te zien dat topjudoka’s zoals Ivo Verhorstert en Lieke Derks present waren. Ivo om zijn broertje aan te moedigen en Lieke om samen met haar vader haar club Judo2Move (Belfeld). Zelfs stonden beiden ook op de JJCL judomat in jeugd.

Wilt u de foto’s van Harry van den Hurk in een hogere resolutie downloaden. Klik dan HIER

Verdere informatie over de JJCL vind je HIER

KRIJG 10% KORTING OP WWW.NIHONSPORT.NL MET DE CODE NIHONSPORTBLOG10

Fotoreportage Klompentoernooi St. Oedenrode (zondag)

Onze fotograaf Harry van den Hurk van HuHaFoto heeft zondag nog een kijkje genomen bij het Klompentoernooi van Judovereniging Dai Ippo in sporthal De Streepen te Sint Oedenrode. Complimenten aan de Rooise club en zijn vrijwilligers voor de vlekkeloze organisatie en de mooie aankleding van de zaal.

De mooie medailles, ontworpen door de club zelf, hebben wij mogen maken en leveren. Zou jij ook exclusieve medailles, legpenningen of sleutelhangers ontvangen voor jouw evenement. Contacteer ons; wij helpen je graag. Info vind je HIER

En wil je een van de prachtige foto’s in hoge resolutie downloaden? Klik dan HIER

KRIJG 10% KORTING OP WWW.NIHONSPORT.NL MET DE CODE NIHONSPORTBLOG10

Koka Kids boeken nu ook verkrijgbaar in het Nederlands!

JudoTraining.nl en Koka Kids werken samen!

 

Alle Engelstalige Koka Kids judo boeken worden vertaald naar het Nederlands door Sandra Bax van JudoTraining.nl. Momenteel zijn er twee boeken beschikbaar en het derde boek is in de maak.

 

Het eerste boek is de bestseller 40 judoworpen, hierin vind je de worpen uit de Gokyo met bijbehorende illustraties, stap voor stap uitleg en tips.

 

Met het tweede boek leer je 85 Japanse woorden die je in de judoles kunt tegenkomen en wist je dat er van dit boek een digitale variant is?

 

Met het e-book heb je meteen een goed beeld van het hele boek met 85 woorden én je mag die delen onder jouw judoka zodat ze allemaal nog sneller weten waar we het over hebben op de mat. Het e-book download je op JudoTraining.nl.

 

Meer weten of de boeken kopen?

 

Kijk snel op JudoTraining.nl!

 

40 judoworpen: Kijk HIER

85 japanse woorden plus de digitale versie: Kijk HIER

Fotoreportage: Receptie wereldtitel judo Joanne van Lieshout in Lierop

Zondag jl. werd aan Joanne van Lieshout een receptie aangeboden voor de Wereldtitel judo die ze in mei won. Mede door de Olympische Spelen kon het niet eerder. Buurtvereniging Achterbroek (Lierop) heeft Joanne in het zonnetje gezet voor het behalen van de wereldtitel. Joanne werd onder begeleiding van fanfare St. Willibrordus naar De Vurherd in Lierop begeleid.

Een krantenartikel over de huldiging vind je HIER

Foto’s werden gemaakt door HuHaFoto (Harry van den Hurk)

KRIJG 10% KORTING OP WWW.NIHONSPORT.NL MET DE CODE NIHONSPORTBLOG10

Leven als een topsporter op je oude dag

Hendrik Koppe augustus 2024

 

 

Mijn vorige blog van juni heeft heel wat stof doen opwaaien. Blijkbaar heb ik wat gevoelige snaren geraakt. Volgens mij is een blog daar nu juist voor bedoeld. Ik gaf in mijn vorige blog aan dat de grens bij mij op beledigen ligt. Blijkbaar hebben een aantal budoka’s mijn blog niet goed gelezen of begrepen, want ik kreeg de nodige beledigingen naar mijn hoofd geslingerd. Gelukkig kreeg ik ook de nodige bijval, niet verrassend vanuit judoka’s die shiai hoog in het vaandel hebben staan, maar ook van judoka’s die van mening zijn dat kata bij de promoties een te grote rol hebben gekregen. Daarbij heb ik juist niets beledigend gezegd over kata. Ik vind het heel knap wat ze doen, maar de omstandigheden van uitvoering zijn anders dan die van een shiai.

 

De olympische spelen werden voor het judo niet wat we ervan verwachten voor het Nederlandse judo. Teleurstellend wellicht, na alle investeringen die in het programma zijn gedaan. Maar blijkbaar moet er nog meer gebeuren om aan de top te geraken. De intenties bij iedereen zijn daar uiteraard op gericht, maar blijkbaar is het samenwerken om dat te bereiken de lastigste component daarin. Het judo is een traditionele wereld en met laat niet graag andere toe om beter te worden, terwijl dat nu jij de essentie van het judo is: “Niet beter dan een ander, maar beter dan gisteren.” Vanaf de zijlijn wordt er veel geroepen, maar al die personen zijn benaderd in het verleden om te helpen. Helpen is samenwerken om beter te worden, niet jouw wil opleggen, want dan gaat het niet werken. Ik heb overigens wel genoten van het judo, mooie gevechten gezien, voor mij was het hoogtepunt de finale in de -81kg.

 

Na het afgelopen EK veteranen die, hoewel positief verlopen, toch enigszins teleurstellend waren, heb ik serieus getwijfeld of ik nog wel verder wilde met de veteranenwedstrijden. De motivatie was even weg naar 12 WK en 10 EK titels. Ik ben al sinds 2008 actief in het veteranen circuit, 2 corona jaren niet meegeteld, dus 14 jaar. Heb op alle toernooien waar ik aan deelnam dus slechts 2 keer brons behaald en de rest goud. Het aantal deelnemers neemt ook, helaas voor mij, af nu we ouder worden. Toch heb ik inmiddels de motivatie van het bewegen, sporten, intensief bezig zijn en een geregeld leven lijden, zonder roken, drugs, voldoende slaap, alcohol of overmatig eten weer opgepakt, gewoon omdat sporten en jezelf blijven uitdagen met andere oefeningen en technieken je gezond houdt en leuk is. Sommige bewegingen, zoals hardlopen gaat helaas niet meer als zwaargewicht, ja een klein stukje, maar dan is het ook wel klaar. Daarvoor in de plaats dus wandelen en veel fietsen als basisconditie. Dit voelt op deze leeftijd gewoon als topsport.

 

Regelmaat leidt bij mij tot de beste resultaten. Daarom moet je als je ouder wordt ook niet stoppen, anders kom je niet meer terug in het ritme. Dus 4 of 5 keer intensief trainen in de week, samen met mijn maat, of als dat niet kan gewoon alleen, want we werken weer naar een doel toe begin november in Las Vegas. Sommige mensen verklaren mij voor gek om al die judo-reizen te maken. Maar samenkomen met zoveel judoliefhebbers is gewoon hartstikke leuk en geeft veel plezier. Door de jaren heen heeft dat de nodige vriendschappen en waarderingen opgeleverd. Daarnaast is het gewoon leuk om nieuwe omgevingen (steden/landen) te ontdekken. Zo combineer je het sportieve met het aangename.

 

KRIJG 10% KORTING OP WWW.NIHONSPORT.NL MET DE CODE NIHONSPORTBLOG10

Shiai is belangrijker dan kata

Blog: Hendrik Koppe juli 2024

 

Zaterdag 29 juni was het mijn laatste officiële vergadering als bestuurslid Topsport bij de Judo Bond Nederland. Daarmee sloot ik voor mijzelf een enerverende periode af. Een waarin we als bond, bureau en alle vrijwilligers keihard hebben gewerkt om de JBN om te vormen naar een toekomstbestendig model.

 

Zoiets gaat uiteraard niet vanzelf maar vraagt om toewijding, doorzettingsvermogen en uithoudingsvermogen om dit langdurig vol te houden. Als je dan zegt keihard gewerkt, wat betekent dat dan? Hoeveel uren per week ben je hier dan mee bezig. Omdat er altijd werk te verrichten is, denk in een rustige week 6 tot 8 uur, maar in een drukke periode zo maar 10 – 12 uur per week, met pieken tot wel 30 uur per week. Gewoon omdat er altijd wel te verrichten is en soms heel veel werk, met name omdat het veranderen van een organisatie gewoon veel tijd vergt, maar dus ook veel inspanning van velen.

 

Er wordt dus veel van vrijwilligers gevraagd en ik kan je verklappen dat veel werk voldoening heeft gegeven, maar sommige onderdelen ook niet. Leden van een vereniging vergeten wel eens dat wij als bestuurslid ook vrijwilligers zijn die hun uiterste best doen om met al onze kennis en vaardigheden opgedaan in het verleden proberen naar eer en geweten in te zetten om de JBN verder te helpen. Dat dit werk niet door iedereen wordt gewaardeerd en men dus denkt dat men dus op een andere wijze met ons denkt te mogen omgaan, maakt het besturen soms lastig. Bij mij ligt de grens op belediging van een persoon, of ik dat nu zelf ben, of een van mijn medebestuurders, of de andere vrijwilligers of de medewerkers van het bondsbureau. Zonder op details in te gaan, kan ik verklappen dat sommige leden die grens een aantal keren hebben opgezocht, maar ook overschreden. Dan stelden wij onszelf altijd weer even de vraag: “ Voor wie doen wij dit werk ook alweer?” – precies ja: “Voor de leden van onze mooie bond.” Dat was dan weer even slikken en weer verder, want er is geen tijd te verliezen in het veranderingsproces dat we met zijn allen door moeten maken om er sterker uit te komen. Lastig dus omdat je niet altijd iedereen tevreden kunt stellen en soms ook gewoon nee moeten zeggen. Niet het antwoord dat mensen graag willen horen en dan via andere wegen alsnog proberen een ander antwoord te krijgen.

Dit zijn soms best wel gevechten die dienen te worden geleverd, omdat als je iets wil bereiken het vaak verder gaat dan een randori of sparringsvorm in de discussie en/of de verandering. Dat brengt mij dan gelijk bij de kop van deze blog: Is de shiai belangrijker dan de kata of andersom?

 

Wat is ook precies de bedoeling die Jigoro Kano met het kata had? Hij wilde een aantal technieken inclusief de balansverstoringen in een standaard vorm aanbieden, zodat de leerlingen het gemakkelijker tot zich konden nemen en zich er verder in konden bekwamen. Op deze wijze kon hij meer leerlingen opleiden in de zachte weg die hij als budo had ontwikkeld.

 

Wat we over tijd hebben gezien is dat de diverse vormen van kata (staand en grond) steeds belangrijker zijn geworden. Als oefenvorm is het natuurlijk prachtig om kata te blijven doen, met name als randori’s niet meer zo gemakkelijk gaan en wedstrijden helemaal niet meer en je dus fijn aan je technieken kunt blijven werken zonder dat je wedstrijdblessures oploopt. Mooi ook dat er nu wedstrijden in georganiseerd worden en judoka’s de perfectie van de worpen kunnen bereiken.

 

Wat je daarnaast ziet gebeuren is dat kata belangrijker lijkt te worden gevonden dan de shiai. De vraag is dat terecht is of niet. Daar kun je wel wat discussie over voeren lijkt mij. Namelijk is het beheersen van een techniek in een wedstrijd, waarbij de spanning van je tegenstander er volop op staat moeilijker dat het lopen van een kata? Je zou zeggen van wel, immers je tegenstander in een shiai maakt onverwachte bewegingen en deze uit balans weten te krijgen is veel lastiger dan het lopen van een kata waarbij je partner de verwachte en afgesproken bewegingen maakt. Die afgesproken bewegingen maakt je tegenstander bij een shiai niet, sterker nog hij maakt bewegingen die je mogelijk helemaal niet verwacht, ook omdat zijn kumi-kata anders is dan waarmee jij wellicht rekening houdt. Hij heeft namelijk hetzelfde doel als jij, nl. jouw werpen en de wedstrijd winnen, terwijl bij kata de uke weet dat tori hem gaat werpen. Daarnaast brengen shiai’s grotere individuele wedstrijddruk dan kata-wedstrijden, dit omdat je er bij een shiai alleen voor staat, terwijl het lopen van een kata samen met een partner plaatsvindt. Shiai wordt wel gezien als een dubbel gevecht, namelijk met je tegenstander (fysiek) en met jezelf (mentaal).

 

Je kunt je dus afvragen waarom judoka’s die nog steeds aan wedstrijden deelnemen niet beter en meer gewaardeerd worden of dienen te worden dan de kata judoka’s. Immers zij laten soms tot op hoge leeftijd zien dat zij door hard te trainen nog steeds hun technieken beheersen om andere te werpen in een wedstrijd. Is dat preken voor eigen parochie omdat ik zelf nog veel randori’s en shiai’s draai? Wellicht wel, maar ik ben er meer en meer van overtuigd dat als je deelneemt aan shiai’s dat vele malen zwaarder is mentaal en fysiek dan het lopen van een kata. Dit lijkt mij iets om richting de toekomst meer mee te doen en beter te waarderen.

Voorbeschouwing Olympische Spelen 2024

Over zo’n 3 weken beginnen de Olympische Spelen in Parijs. Journalist Hans van Essen schreef voor Eurosport voorbeschouwingen m.b.t. de Nederlandse judoka’s. Lees zijn voorbeschouwingen via navolgende link (klik op de titel):

PARIS 2024 | SUCCES BIJ JUDO DANKZIJ JOANNE VAN LIESHOUT EN SANNE VAN DIJKE? – VOORBESCHOUWING VROUWEN

 

PARIS 2024 | PAKKEN NOËL VAN ’T END EN MICHAEL KORREL MEDAILLE OP TATAMI? – VOORBESCHOUWING JUDO MANNEN

 

KRIJG 10% KORTING OP WWW.NIHONSPORT.NL MET DE CODE NIHONSPORTBLOG10

Verslag EK Politie 2024, Sofia Bulgarije

Vanuit de Nederlandse Politie Sport Bond (NPSB) hebben wij (Thomas Leppink, Claudia Zwiers en Rob Kroonen) 5 judoka’s mogen afvaardigen naar Sofia (Bulgarije).

 

Wij, Rob Kroonen en Thomas Leppink, mochten als gedelegeerde mee voor de begeleiding en coaching van de judoka’s. Wij zijn super trots op het hechte team dat daar geknokt heeft in een enorm uitdagend deelnemersveld van 16 landen met 134 deelnemers. Hier bevonden zich huidige opkomende toppers en ook gevestigde namen die zelfs op de Olympische Spelen hebben gejudood.  Dit mooie evenement wordt 1x in de 4 jaar georganiseerd.

 

Europees kampioen

Met trots kunnen wij mededelen dat we in de -78 kg een Europees kampioen op het podium hadden staan. Melissa Loen zorgde voor deze indrukwekkende prestatie door drie partijen voortijdig met een ippon te winnen.

 

Derde plaats

Dit was zeker niet het enige succes, want ook in de -63 kg klasse zorgde Melanie Jager voor een zeer verdiende bronzen medaille. Waar ze er in de vorige edities in Gyor (2019) en Dresden (2015) net niet in slaagde en beide keren op een vijfde plek eindigde, lukte het haar nu wel door sterk, overtuigend en technisch uitstekend judo.

 

De andere drie judoka’s

Onze heren Jens Kuijpers (-66kg), Gertjan Hofland (-90 kg) en Joost van Dorsten (-100 kg) hebben ook zeer mooi judo laten zien en gestreden voor wat zij waard waren. Ondanks dat er wel punten gescoord zijn en Joost zelfs binnen 20 seconden een partij won, slaagden zij er helaas niet in om door te dringen tot het podium. Er had wellicht meer in gezeten, maar topjudo is keihard en het gaat vaak om een split second waarin partijen beslist kunnen worden.

 

Ploegentoernooi

Primeur was ook dat wij als Nederlands team meededen aan het ploegentoernooi. Ook hierin bevestigde de dames opnieuw hun klasse door zowel tegen Tsjechië als tegen Bulgarije te winnen. Helaas kwamen wij als team net een puntje te kort om naar het podium te gaan. Het zijn namelijk 5 partijen en bij 3 winstpartijen, wint dat land de wedstrijd.

 

De site met de uitslagen en livestream: 

Wij kijken terug kijken op een zeer geslaagd toernooi. Als er lezers van dit bericht ook terug willen kijken, dan kan dat via onderstaande link. Hier zijn de partijen en uitslagen terug te kijken. Voor de intern geïnteresseerden is ook een uitgebreid verslag te krijgen via onze e-mail: vechtsporten@politiesport.nl . Link livestream https://www.uspe.org/mobile/m_Judo.php

 

Tot slot nog een leuk weetje. Door de judo Bond Nederland was Rob Kroonen eerder dit jaar voorgedragen om zitting te nemen in de commissie ter bevordering van Politie en Defensie judo en de Europese Judo Unie heeft deze voordracht overgenomen. Rob Kroonen mag Nederland hierin vertegenwoordigen.

 

Met sportieve groet,

 

Rob Kroonen en Thomas Leppink

 

KRIJG 10% KORTING OP WWW.NIHONSPORT.NL MET DE CODE NIHONSPORTBLOG10

Fotoreportage NK judo voor jeugdteams (-12)

Zondag zijn we, samen met fotograaf Harry van den Hurk, naar het NK Judo voor jeugdteams -12 en 15 geweest. Wij waren present bij de -12 wedstrijden. Ons gepassioneerde promoteam van FAQ Budo-promotion was de hele dag aanwezig met mooie aanbiedingen.

Bij de teams -12 ervaren de judoka’s een eerste stap op het nationale podium. Voor het eerst kunnen ze een felbegeerde medaille bij een Nederlands kampioenschap winnen. De strijd was daarom ook fel en met veel passie en emotie. We hebben genoten in de Jan Massinkhal.

Voor alle uitslagen van het NK klik HIER

Foto’s van HuHaFoto. Zijn website HIER en foto’s op hoge resolutie HIER

KRIJG 10% KORTING OP WWW.NIHONSPORT.NL MET DE CODE NIHONSPORTBLOG10

Ook Peter Wetzer maakt in Nijmegen foto’s. Zijn foto’s kun je HIER vinden.

49ste Internationaal Judo Toernooi Venray

Afgelopen weekeinde werd het 49e (!) internationale judotoernooi van Judovereniging Venray georganiseerd. Welke Nederlandse judoka heeft hier de afgelopen 49 jaar niet op de judomat gestaan? Ik, Peter Wetzer, stond er in mijn jonge jaren als lid van judoclub Helmond ook op de mat. Volgend jaar de 50e keer? Is er een judotoernooi in Nederland, of daarbuiten, met meer historie? Adrie van Stokkem en zijn team hadden het dit weekeinde weer goed voor elkaar. Floris Korver vertegenwoordigde Nihon Sport met een verkoop- en promotiestand en fotograaf Harry van den Hurk was op zondag present. Zelf heb ik op zondag ook even een kijkje genomen bij de wedstrijden.

Voor alle uitslagen van het toernooi klik HIER

Foto’s van HuHaFoto. Zijn website HIER en foto’s op hoge resolutie HIER

KRIJG 10% KORTING OP WWW.NIHONSPORT.NL MET DE CODE NIHONSPORTBLOG10

We gebruiken onder andere analytische cookies om ons websiteverkeer geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen.
Meer informatie over de verwerkte gegevens kunt u lezen in onze privacystatement.

[X] Ik ga akkoord met bovengenoemde privacy verklaring